kultursossen
kultursossen
kultursossen
@kultursossen

Thores Trio Träget skall vi timra


Category: Music
Duration: 00:03:18
Description:
Från Riktpunkt nr 8 1999

Vem var Nanna Helin?
Maj-Lis Broström i Råneå har till Kampfonden PG. 421 53 84 – 1 eller BG. 636-7080 skickat pengar till minne av Nanna Helin. Nanna har gått bort i hög ålder denna höst. När jag har plockat fram min LP-skiva med Thores Trio – personligen signerad Nanna Helin, maken Erik Helin och brodern Thore Allan Nilsson- ringer jag upp Maj-Lis och frågar hur hon minns Nanna. Hon säger:
- Nanna har varit en eldsjäl och väldigt aktiv länge och hon har betytt så mycket för sammanhållningen i partiet. Genom partiet var vi ofta i Båtskärsnäs och de var här i Råneå.
Jag säger, - du har då säkert både sett Baskerigängets revyer och dansat efter Thores trio, och det bekräftar Maj-Lis med ett Jajamensann. Baskeri är det finska namnet på Båtskärsnäs som ligger mellan Kalix och Haparanda, ” …vårt fina lilla arbetarsamhälle Båtskärsnäs, uppbyggt av arbetets män och kvinnor”, som det står på skivomslaget.
Nanna var yngst i en syskonskara på sex i en kommunistisk sågverksarbetarfamilj där far dog i proletärsjukdomen lungsot. Bröderna lade ihop till en fiol och äldsta brodern skaffade mandolin och var med i första Baskerirevyn 1928/29. Thores trio existerade sedan 1934 och hade, när min skiva gavs ut 1981, rest runt i Norrbotten och Västerbotten i närapå 50 år och spridit sin varma och livsbejakande musik. Nanna var gitarrist och vokalist. De gästspelade i Göteborg och Stockholm i partisammanhang men uppträdde också på legendariska Nalen på 1950-talet.
Thores Trio spelade på politiska möten, organisationsfester, julgransplundringar och till dans och ingick i Baskeriamatörerna. Nanna skrev själv många låtar och texter men även Gustav Johansson och Hilding Hagberg levererade material. Enhetsfrontsången av Bertolt Brecht och Hanns Eisler ingick i repertoaren. Nanna gjorde låtar om den nedlagda sågen i Båtskärsnäs, om arbetarkvinnorna, arbetsmannen, om älvarna som måste vara kvar och om sommarbryggan. Och man glömde inte de stora perspektiven: Spanska inbördeskriget, krigsfaran, Marshallhjälpen, atomåldern eller Tingstens kommunisthets.
Erik och Thore jobbade till vardags och lördagar och söndagar reste trion på turné. De spelade allt svensk danspublik älskade, men inte de allra banalaste svensktoppslåtarna. De var skickliga på att knyta an till lokala händelser och de vann allas hjärtan. Thores Trio representerade en arbetarkultur som var klassmässig och seriös samtidigt som den spred glädje och skapade sammanhållning inför många viktiga händelser på den tiden. Till den kultur hör även Blåblusrörelsen som något tidigare, i början av 1930-talet, enligt Maj-Lis Broström fanns i flera av byarna runtom. Ungdomarna bar blå arbetarblusar med hammaren och skäran på bröstet. Över 100 grupper spelade politisk teater i Sverige men rörelsen sinade när många arbetslösa ungdomar tvingades fara iväg på AK-jobb, den tidens nödhjälpsarbeten.
Barbara Brädefors

Tags